In welke browsers testen jullie?

Gelukkig zijn browsers inmiddels niet meer zo verschillend als ze ooit geweest zijn. Als een website goed werkt in de ene browser, is de kans vrij groot dat andere browsers datzelfde doen. We testen standaard in de meestgebruikte browsers voordat we opleveren.

Hoe bepalen jullie welke browsers worden getest?

Hiervoor kijken we naar het marktaandeel van de browsers. We testen de browsers met het grootste marktaandeel in Nederland tot een totaal van 85%. Afhankelijk van welke browsers worden gebruikt, kan het dus zijn dat we meer of minder browsers testen, als ze samen maar boven de 85% marktaandeel komen. Zo zorgen we dat we goed aansluiten bij je bezoekers en kunnen we ook gebruikmaken van de nieuwste technieken.

Hoewel het marktaandeel een beetje wisselt, is de volgorde al lang hetzelfde:

  1. Google Chrome (ongeveer 63% marktaandeel)
  2. Mozilla Firefox (ongeveer 10% marktaandeel)
  3. Safari (ongeveer 9% marktaandeel)
  4. Microsoft Edge (ongeveer 8% marktaandeel)

Samen meer dan 85% (namelijk 90%), dus op het moment van schrijven testen we in deze browsers.

Wat als jullie niet testen in een bepaalde browser?

Geen zorgen, dat betekent niet dat je website stuk gaat. De kans is zelfs groot dat hij het exact hetzelfde doet als in browsers waarvoor we wel testen. Als iets niet werkt, is dat vaak te zoeken in details zoals effecten met kleuren of afbeeldingen, animaties, lettertypen, styling, etc. Functioneel zal de website werken en een bezoeker kan je inhoud gewoon lezen, maar deze extra's zijn dan niet ondersteund door de browser zelf.

Kan ik aanvullende ondersteuning krijgen voor een browser?

Jazeker, dat is geen probleem. Deze vraag krijgen we vaker voor bijvoorbeeld Internet Explorer 11. Deze browser wordt in het bedrijfsleven nog regelmatig gebruikt, maar de ondersteuning van Microsoft is gestopt in januari 2015. De technieken die je nu kent waren toen nog niet beschikbaar. Vaak is het mogelijk om die technieken alsnog te introduceren, maar dan moet je ze zelf programmeren en dat kost tijd voor implementatie en onderhoud. Deze tijd rekenen we mee op de factuur. Het is dus slim om de afweging te maken: is het deze extra tijd waard? (tip: bekijk statistieken om te zien welke browser jouw doelgroep gebruikt)

Dit geldt ook als je werkt in een omgeving die niet standaard is voor iedereen: bijvoorbeeld via een cloudoplossing of in een remote desktop (zoals Citrix). Hoewel ontwikkeling en onderhoud dan meer tijd zal kosten, helpen we je graag.

Hoe zit het met mobiele browsers?

Bij mobiele browsers werkt dit hetzelfde. We kijken naar mobiele browsers in Nederland met het grootste marktaandeel. Ook hier wisselt het marktaandeel, maar de volgorde is al lang hetzelfde:
  1. Google Chrome (ongeveer 50% marktaandeel)
  2. Safari (ongeveer 32% marktaandeel)
  3. Samsung Internet (ongeveer 13% marktaandeel)

Samen meer dan 85% (namelijk 95%), dus op het moment van schrijven testen we in deze mobiele browsers.

Is dit een antwoord op je vraag? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het opslaan, probeer het later opnieuw

Hulp nodig? Contact Contact